Waarom Communicatie?

Verhalen
Ik hou van echt. Verhalen die uit het leven gegrepen zijn raken me vaak. Waarom? Omdat in zo’n verhaal vaak alles klopt: er zit spanning in, liefde, drama, kwetsing, pijn, geluk, tegenslag, er worden fouten gemaakt en ook humor ontbreekt er meestal niet aan. Een verhaal van een mens. Een menselijk verhaal waarmee ik me op verschillende niveaus kan identificeren. Een echt verhaal.

Het moet kloppen
Communiceren is niet zomaar praten of schrijven of een twitterberichtje uitsturen; het is  een manier van denken. Communicatie zit in alles wat je doet. In de woorden die je gebruikt; ook in het gezicht dat je trekt als je die woorden uitspreekt, in de houding die je hebt terwijl je met iemand aan het communiceren bent; de omgeving waarin je je bevindt tijdens een gesprek. Het moet kloppen.

Anders kom je niet geloofwaardig over. Mensen zien, horen en voelen alles en willen serieus genomen worden. Voor de meeste bedrijven is het een  opgave om je missie te vertalen naar persoonlijke, leesbare verhalen. 

Betekenis
Bedrijven vervallen in hun communicatie in vertellen over wat ze doen, over hun producten en hoe goed die zijn. Of over projecten die ze doen, dat mensen die zouden moeten steunen omdat de wereld daar een stukje beter van wordt. Dat levert wel iets op, maar in de meeste gevallen geen structurele kopers op of structurele donateurs. Je creëert geen fans van je merk, je product of organisatie.

Echte communicatie komt voort uit het Waarom van een bedrijf of organisatie. De meeste bedrijven bestaan niet enkel omdat ze geld willen verdienen. Ze willen geld verdienen met iets. Dat ‚iets’ heeft een betekenis waarin een verhaal (verborgen) zit; een menselijk verhaal. Achter elk product zit een een verhaal. Van een tube tandpasta, een missie om putten te graven in de Sahara tot een doosje schroeven. Ik vind het te gek om zo’n verhaal boven tafel te krijgen.

Als bedrijven voorbij hun winstwaarden kijken en betekenis durven geven aan hun producten of diensten, schept dat ruimte voor een betere wereld.